lilla parisguiden


Le Paris, Le Paris - min favortistad i Europa

Tänkte passa på att dela med mig lite av helgens Parisbesök. Paris, staden som är mer än chic lyx. Här är en liten guide till huvudstadens bästa butiker.

Paris är väldigt stort och utspritt geografiskt, därför är det omöjligt att säga vad som är "city" eller mest centralt. De tjugo arrodissementen är som små byar; de smakar olika, luktar olika och befolkas till viss del av olika klientel. Även modeutbudet varierar. Jag brukar alltid dela in shopping-Paris i tre delar. På Champs Elysées kan man hitta väskor för befängda summor och på marknaden påträffas en begagnad kopia för några tjugolappar. Däremellan finns de nya små och oberoende butikerna med självsäkert mode! Det är där, mina vänner, man ska vara.


Colette, 213 rue Saint Honoré

Fortfarande en av mina favoriter. Visst är det dyrt här, men håller man sig på den nedre delen blir plånboken gladare. Passa på att köpa en speciell perfym, modebok, vatten, skivor eller cool t-shirt. På övervåningen kan man hitta inspiration. Butiken gör mig lika glad varje gång. Colette firar dessutom 10 år, och fortfarande är den lika inspirerande.


Isabel Marant, 16 rue de Charonne


Söta toppar

Overkligt populär i hemlandet Frankrike. Hon har en väldigt okomplicerad och etnisk stil. Dessutom är butiken väldigt vacker. Hennes klänningar i skira material och jordnära färger är underbart vackra.


Printemps, 64 boulevard Haussmann

Ett av Paris största och äldsta varuhus. Det är stället där lokal och internationell lyx möter trendiga märken. Själv var det inte för än mitt tredje besök i Paris som jag beslöt mig för att titta in på Printemps. Jämför man med grannen Galeries LaFayette så bleknar Printemps en aningen, så njut av dem båda i sin unika stil. Inget säger att man inte kan få det bästa av två världar.


  Azzedine Alaîa, 7 rue Moussy

Exklusivt mode. Känns som att kliva in i någons privata, lyxiga klädkammare. Underbar. Inspireras! Titta även in i den nya skobutiken vägg i vägg.


Le Maison Guerlain, 68 avenue des Champs Elysées

Perfymeri med stort P. Vackra flaskor i glas, väggar klädda i guldmosaik och lämningar från affärsrörelsens begynnelse. Alla Guerlains parfymer någonsin finns tillgängliga här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0